Kotimaamatkailussa oli vuorossa Jyväskylä. Meikäläiselle
jotenkin tuttu tuntematon. Pari kertaa tullut käytyä muttei ns. ajatuksen
kanssa vaan lähinnä Jyp – Kalpa peleissä. Tällä kertaa olimme pari yötä reissussa ja haahuilimme kaupungilla vaimon kanssa.
|
Kauppakadun kävelykatu |
Palattuamme kotiin luin kaupunkiin liittyvän vanhan artikkelin
Keskisuomalaisesta. Eli reissun kannalta vähän väärässä järjestyksessä.
Keski-Suomen museon intendentti Erkki Fredrikson kertoi, miten puurakennukset
purettiin 70-luvun Jyväskylässä. Silloisista 1800-luvun kahdestakymmenestä
puutaloista on jäljellä enää seitsemän. Tilalle on tullut uutta ja modernia
betonirakentamista. Tuttu juttu vähän jokaisen suomalaisen kaupungin osalta.
Jutun Fredrikson päätti toteamalla, että Jyväskylässä ei ole vieläkään yhtään
nähtävyyttä. En allekirjoita noin jyrkkää mielipidettä.
Kaupungin sydän on Kauppakadun kävelykatu. Kävelykatua
reunustaa muutama terassi. Ei mitään ihmeellistä, ihan ok mutta ehkä hieman
epäsiisti näin satunnaisen matkailijan silmissä. Rakennukset eivät silmiä
hivele, eikä muutama betonipatsas siellä täällä asiaa paranna. Kävelimme siis
keskustan läpi etsimään jotain ihan muuta.
|
Kirkkopuisto |
|
Jyväskylän kirkko vuodelta 1880 |
Heti kävelykadun päässä alkaa Kirkkopuisto. Nyt vaikutti jo paremmalla. Puiston keskellä sijaitsee punatiilinen, v. 1880
rakennettu kirkko ja ympäristöstä löytyy useita vanhoja kivirakennuksia.
Kirkkoa vastapäätä sijaitsee mm. v. 1899 rakennettu koristeellinen kunnallistalo.
Kovin vaikutti tutulta. Tällaisia rakennuksia löytyy myös Kuopiosta.
|
Kunnallistalo vuodelta 1899 |
|
Säästöpankkitalon leijonareliefi |
Kirkkopuisto ympäristöineen on kaunis ja rauhallinen alue,
jossa oli mukava kävellä. Kuljimme vaimon kanssa ilman karttaa periaatteella
katsotaan mitä löytyy. Kun Kirkkopuisto oli bongattu, vaimo huomasi
ensimmäisenä kaukana kadun päässä siintävät portaat, jotka johtivat ylös
mäelle. Satunnaiset matkailijat päättivät kiivetä portaat ylös.
|
Neron portaat |
Matkalla portaille sattui hauska kohtaaminen. Ulkomaalainen
pariskunta pysäytti meidät ja pyysi apua. Selvisi, että he olivatkin asuneet
Suomessa, tarkemmin ottaen Helsingissä jo parikymmentä vuotta, mutta olivat ensimmäistä
kertaa Jyväskylässä. Aivan kuten minä ja vaimo. Eli me ensikertalaiset
opastimme näitä ensikertalaisia kartalla näkyvään määränpäähän lähellä
Kauppakatua. Toivottavasti opastimme oikein…
Jyhkeät kiviportaat ovat viralliselta nimeltään Neron
portaat. Paikalliset tuntevat ne paremmin Tiedon portaina tai Harjun portaina.
Portaat on rakennettu v. 1925 ja saaneet nimensä ei yliopistokaupungin, vaan
silloisen kaupungininsinööri Oskar Neron mukaan. Portaita pitkin pääsimme
Harjulle, joka on korkealla mäellä sijaitseva puistoalue. Vähän kuin mini-Puijo
näin kuopiolaisen näkövinkkelistä. Harjun laella on v. 1953 rakennettu vesi- ja
näkötorni Vesilinna.
|
Vesilinna |
Tässä vaiheessa oli jo pieni hiki portaiden kiipeämisestä,
joten päätimme käydä Vesilinnan ravintolassa nesteytystauolla. Ovessa oli lappu
joka kertoi, että ravintola on avoinna ma – pe klo 11 – 23.00. Oli maanantai ja
kello 11.05, mutta ovi olikin kiinni. Mitä ihmettä? Ensin ajattelimme, että
ehkä sesonki on jo ohi. Olihan elokuu. Ovesta löytyi kuitenkin myös
kuluvan viikon lounaslista, joten sekään ei käynyt selitykseksi. Soitin lapussa
näkyvään numeroon ja minulle ilmoitettiin, että puhelinnumero johon soititte,
ei ole käytössä.
|
Vesilinnan tykki |
Ehdimme ihmetellä asiaa viitisen minuuttia, kun ovelle
ilmestyi rouva, joka pahoitteli tapahtunutta ja kertoi, että kiireessä ovet oli
unohdettu avata. No, me olimme lomalla ja myöhästyminen oli kymmenen
minuutin luokkaa, joten eipä tuo meitä haitannut. Nauratti korkeintaan. Ylhäällä
näkötornin ravintolassa tarjoilija puhui meidät ympäri, joten otimme lasit
valkoviiniä. Vesilinnan ravintolasta löytyy kuulemma Jyväskylän paras
viinivalikoima ja osan viineistä ravintola tuo maahan itse. Mikäpä siinä, viinilasi
kouraan ja ulos näköalaterassille maisemakuvia ottamaan.
|
Vesilinnan kello |
50-luvun valokuvassa Vesilinna näytti rakennetun paljaalle
mäelle. Kuudessakymmenessä vuodessa Harjun metsä on kasvanut ja niinpä osa
näköalasta oli korkean männikön peitossa. Mutta se mitä näkyi, oli näkemisen
arvoista. Ravintola toimii
lounaspaikkana ja hinnoista päätellen oli hieman tasokkaampi paikka kuin mihin budjettimme riitti. Joimme siis viinit, otimme valokuvat ja jatkoimme
matkaa.
|
Jyväskylän lyseo |
Paluumatkalla näimme vielä Jyväskylän lyseon rakennuksen. Jyväskylän Lyseo on Suomen vanhin suomenkielinen oppilaitos. Koulu perustettiin 1.10.1858 ja siirtyi
vuonna 1902 valmistuneeseen Lyseo-rakennukseen Yliopistokadulle. Sisäilma- ja homeongelmien
vuoksi kaupunki osti rakennuksen ja poisti sen koulukäytöstä vuonna 2013.
Itse Lyseo on upea maurilais-tudorilainen ja rankattu Jyväskylän
historiallisesti arvokkaimmaksi rakennukseksi. Lyseossa ovat oppia saaneet mm.
Alvar Aalto, Otto-Ville Kuusinen ja Lauri ”Tahko” Pihkala. Rakennuksen
tulevaisuudesta ei ole vielä tehty päätöksiä. Onneksi näitä ei enää
nykyisin pureta.
|
Vanha rautatieasema vuodelta 1897 |
|
Asemaravintola vuoden 1916 puurakennuksessa |
Seuraavana päivänä kävimme tutustumassa Lutakon asuinalueeseen
ja satamaan. Jyväsjärven rannalla. Kirkkaassa auringonpaisteessa tuli olo, että
täällähän voisi asua. Kerrostaloista huolimatta alue on väljästi ja
fiksusti rakennettu. Kuokkalan silta on perinteistä betoniarkkitehtuuria mutta
jokin muu kiinnitti huomiomme. Sillan alla kiikkui ihminen! Todella omituisen
ja pelottavan näköistä. Tarkemmin tarkasteltuna hahmo osoittautui
tilataideteokseksi. Omituisuus vaikutti jotenkin siistiltä. Tällaisia mieltä järkyttäviä
teoksia lisää, kiitos.
|
Neliötori Lutakossa. Paikalla
1911-1995 toimineesta vaneritehtaasta jäljelle jäänyt rakennus ja
savupiippu sekä tehtaan perustajan, Wilhelm Schaumanin patsas |
|
Lutakko |
|
Jyväskylän satama |
Jyväskylän satamassa pidettiin pieni jäätelöbreikki. Satamassa
oli useita asunto- ja saunaveneitä, osa vuokrattavia. Mikäs sen hienompaa kuin
seilata Jyväsjärven aalloilla ja loikoilla paljussa veneen kannella. Tämä kesä
oli varmasti tähän tarkoitukseen huonoin pitkään aikaan, mutta hyvänä kesänä paatit ovat varmaankin rahasampo. Satamassa on selkeästi potentiaalia mutta ehkä
hieman sama ongelma kuin Mikkelissä: se on vähän syrjässä. Tosin me kävimme
kesälomakauden ulkopuolella joten olen jäävi sanomaan, minkälainen meno
satamassa on kesäaikaan.
|
Sataman kahvila, rakennus vuodelta 1909 |
Turistin Jyväskylä? Uutta, modernia ja betonista. Voin
kuvitella, että talviaikaan kaupungilla ei ole turistille paljoa annettavaa. Mutta
jos pitää silmät avoinna ja haahuilee kaupungilla ilman karttaa kuten me,
saattaa törmätä paikallisiin nähtävyyksiin. Tosin tällä taktiikalla osa
nähtävyyksistä jää varmuudella näkemättä. Mutta onpahan hyvä syy tulla käymään uudestaan.
|
Halosen talo, jugendrakennus vuodelta 1910 vastapäätä rautatieasemaa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti