perjantai 16. toukokuuta 2014

Poliisi tiedottaa: Oletteko nähneet tätä miestä?



Rikollinen urani on ollut lyhyt ja naurettava. Kerran poliisit ajoivat minua takaa, kuten kerroin tarinassa poliisin vanha tuttu, ja kerran jäin kiinni varkaudesta. Molemmilla kerroilla omituisinta oli, että en tiennyt rikkoneeni lakia tai varastaneeni mitään. Enkä saanut minkäänlaista rangaistusta.

Minulla oli takavuosina onni omistaa vokaalilla alkava, saksalainen henkilöauto. Ostin sen käytettynä ja sanonta hyvää ja halpaa ei ole piti tämän menopelin kohdalla enemmän kuin paikkansa.

Olin sitten jälleen kerran hakemassa Oolla alkavaa ajopeliäni huoltamolta huollosta. En muista, mikä sillä kertaa oli vikana. Helpompi olisi luetella asiat, jotka siinä autossa kestivät ehjänä. Joka tapauksessa marssin huoltamon kassalle ja valmistauduin maksamaan visalla. Kellä sitä nyt sellaista rahaa on käteisenä tilillä. Myyjä höyläsi korttiani, höyläsi toisen kerran ja sanoi sitten hitaasti:
- Kone ilmoittaa, että tällä kortilla ei ole katetta.
- Oho.
Hetken pää löi tyhjää ja hoin ääneti ajattele ajattele. Lasku on vasta maksettu, ehkä se ei näy vielä luottokunnan tilillä. Ajattele ajattele.
- Tuota. Mä käyn kotona ja tulen kohta takaisin.
- Selvä.

Kotona kaivoin luottokunnan numeron ja soitin sydän pamppaillen. Minä en saa Opelia koskaan. Mulla ei ole varaa maksaa remonttia. Mutta luottokunnan täti ilmoitti iloisesti, että kyllä kortilla on katetta ja kaikki hyvin. Ilmeisesti yhteyksissä oli ollut jotain vikaa. Kiitos, vastasin täydestä sydämestäni ja marssin takaisin huoltamolle.

Tällä kertaa kone ei ilmoittanut mitään vaan hörppäsi saldon visalta ja minä sain avaimet käteen. Toinen helpotuksen huokaus. Ajoin auton ulos huoltohallista ja kurvasin bensamittarille. Sama visa automaattiin, pistooli kouraan ja menovettä tankkiin. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Mennään muutama tunti eteenpäin. Olin sinkku, joten mitä sinkkumies tekee lauantaina? Istuu tietenkin kotisohvalla ja valmistautuu katsomaan jalkapalloa. Olut kylmästä, mukava asento, telkkaria kovemmalle ja…puhelin soi. Tuntematon numero. Vastaanko vai en? Jospa joku kaveri soittelee ja pyytää kaveriksi baariin. Eli vastaan.
- Huoltamolta päivää. Oletko sinä auton UUU-123 omistaja.
- Kyllä vain.
- Sinä tankkasit meillä ja jätit maksamatta.
- En kyllä jättänyt.
- Kyllä jätit. Meillä on valvontakamerakuvaa sinusta.
- Mutta minä maksoin. Tankkasin itsepalvelutankilta. Voitte tarkistaa vaikka korttitapahtumista.
- Hetkinen.

Tämäkin vielä. Nyt alkoi kiukuttamaan. Ensin hyppyyttävät minua turhaan kun kortinlukija ei toimi ja nyt ilmeisesti toinenkaan kortinlukija ei toimi. Mikä voi olla todennäköisyys tällaiselle yhteensattumalle? Lottovoitto?
- Kyllä sinä olet korttia käyttänyt, mutta kortilta ei ole veloitettu mitään. Sinä nimittäin tankkasit väärästä mittarista.
- Anteeksi kuinka? Nyt en ymmärrä.
- Niin, sinä laitoit kortin itsepalvelumittariin ja näppäilit tunnusluvun niin kuin pitää, mutta tankkasit sitten vieressä olevasta palvelumittarista, jonka tankkaukset maksetaan huoltamon kassalla.
- No herranjestas!
- Tuletko käymään täällä?
- Tulen. Menee varttitunti.

Kun viimein pääsin huoltamolle, se samainen kaveri odotti minua kassalla. Hän vilkaisi minua kerran ja tokaisi samantien: - Aijaa, se olet sinä.
- Joo, tämä ei ole mun päivä.
- Eipä tunnu olevan.

Seuraavan kerran kun kävin tankkaamassa samalla huoltamolla, huomasin ison lapun palvelumittarin kyljessä. Siinä luki: TÄSTÄ MITTARISTA TANKKAAMINEN MAKSETAAN KASSALLE. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti