Mainoksia työntyy nykyään joka tuutista. Maailma on niin
täynnä mainoksia, ettei faktoja erota fiktioista. Toista se oli
meikäläisen nuoruudessa. Lehdissä olevat mainokset tunnisti mainoksiksi ja telkkarissa oli mainoksia vain, kun kanavalla esitettiin Oy
Mainos Tv:n ohjelmia. Kaupalliset radiot tulivat vasta 80-luvulla, eli
radiomainoksia ei ollut. Elettiin markkinoinnin näkökulmasta sangen neitseellistä
aikaa.
Seuraava muisto kertoo ehkä jotain lapsuuteni
mainosmaailmasta. Tämä tapahtui kesämökin rantasaunassa. Istuin löylyssä isojen
miesten kanssa ja kuuntelin kiinnostuneena heidän juttuja. Niinhän pikkupojat
tekevät: kuulevat ja muistavat kaiken, mitä aikuiset puhuvat. Muistan, miten
istuimme vilvoittelemassa saunan verannalla ja isän kaveri tokaisi: Uimaan tai naimaan, aina palaa holkki
Saimaan. Miehiä nauratti kovasti, mutta minun korviin lause kuulosta
vain mainokselta. Mikäpä muu se olisi voinut olla, miehet polttivat aikoinaan Saimaa-tupakkaa.
Jotkut tv-mainokset ovat jääneet elämään takaraivoon.
Kuten mustien miesten rallattama: Tannaan
ostetaan, Halvan maukasta lakritsaa. Ei taitaisi upota enää tämän päivän
kohdeyleisöön. K-kaupan Väiskiltä mieleen jäi ohje: Paina peukalolla filettä. Liha on tuoretta, kun kuoppa palautuu hitaasti.
Valion mainoksessa muisteltiin maaseudun rakkautta ja laitettiin maitoa
tulemaan.
90-luvulla olin hetken aikaa töissä puhelinmyyjänä.
Työnkuvaan kuului mainostilan myyminen ilmaisjakelulehtiin. Duunipäivä alkoi
niin, että aamulla otettiin puhelinluettelo kouraan ja alettiin rimputtamaan. Esittelin
tulevan ilmaisjakelun teeman, jakelualueen sekä jakeluajankohdan ja kysyin,
haluaako yritys ostaa lehdestä mainostilaa. Välillä kauppa kävi, välillä ei.
Yleensä mukaan lähteneet firmat olivat pieniä, mutta aina välillä joku kollega
saattoi napata isomman kalan.
Ikimuistoisin iso kala oli silloinen Volvon maahantuoja,
joka aloitti valtakunnallisen mainoskampanjan kaikissa mahdollisissa lehdissä. Volvolta
tuli markkinoille uusi malli ja sitä promottiin mainoslauseella: Ajattele millä ajat: Volvo. Meidän
lehdessä mainoslause ei mennyt ihan noin. Joku tyri latomossa pahemman kerran,
ja lehden etusivulla Volvo julisti: Aja
millä ajat. Volvo. Eli rivien välistä Volvoa ei kiinnostanut paskan vertaa,
millä autolla kuluttajat ajoivat. Maahantuoja oli sangen kyrsiintynyt lehden virheeseen.
Meikäläisen ura mainosmaailmassa loppui lyhyeen, enkä kaipaa
sitä pätkääkään. Siitä huolimatta aina välillä jossain alitajunnassa muhii eri
tilanteisiin sopivia sloganeita. Viimeisin tuli mieleen tänään, kun työkaveri
päivitti facebookiin talvilomakuulumisia Ylläkseltä. En ole käynyt paikalla,
mutta voin hyvin kuvitella upeat tunturit, Lapin pakkasen ja lomakylän höyryävässä paljussa lekottelevat lomailijat.
Tästä suunnittelin seuraavanlaisen
matkailumainoksen: Kuvassa on yö ja horisontissa näkyy korkeat tunturin
huiput. Etualalla on saunan veranta, saunapalju ja hymyilevät ihmiset. Kuvan
alapuolelle tulee suurin kirjaimin teksti (yläpuolellasi on Yllästunturi, allasi palju):
TULE MEILLE NAUTTIMAAN: SUN YLLÄS ON YLLÄS,
ALLAS ON ALLAS.
Kuvat: Pixabay
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti