maanantai 24. syyskuuta 2018

Pyörällä halki Suomen 11. päivä: Pulkkila - Viitasaari

02.08.2018
Joskus tarvitaan numeroita hahmottamaan asioita. Niin kuin silloin, kun Tommi Evilä hyppäsi Helsingin MM-kisoissa 825 cm. Hurja tulos! Tai kun katsot riehakkaan illan jälkeen pankkitilin tapahtumia ja toteat: kurja tulos. Tänään numerot iskivät yllättäen tajuntaan, mutta kerron siitä lisää vähän myöhemmin.

B&B Rosenbergin aamupala nautittiin tunnelmallisessa maalaistalossa

Aamu oli hieman erilainen. Herätys oli tuttuun tapaan klo 6.00, mutta nyt ei valmistettu risottoa. Pääsimme valmiin pöydän ääreen eli söimme aamupalan B&B Rosenbergin päärakennuksessa: puuroa, mysliä, jogurttia, mehukeittoa, leipää, leikkeleitä, keitettyä kanamunaa, kahvia. Hyvää.

Miksu haki pyörän maantieojan kätköistä

Valmiina päivän urakkaan: 140 kilometriä Viitasaarelle

Päivän pyöräilykin alkoi poikkeuksellisesti. Ensin ajoimme 32 km etelään, kunnes saavuimme P-paikalle, jonne Miksu kätki pyörän edellisenä iltana. Poika sai siis vähän etumatkaa päivän pyöräreissulle.

Pohjanmaalla on tunnetusti isänmaallista porukkaa: kuvassa Suomenlipun muotoon kasattuja heinäpaaleja

Meno oli välillä melkein riehakasta

Pyhäjärven Vaskikellossa pidimme hieman pidemmän tauon. Paikka on turistien suosiossa. Samaan aikaan paikalle pärähti bussilastillinen saksalaisia turisteja, jotka innostuivat soittamaan taukopaikan kirkonkelloja.

Nelostien varrella Pyhäjärvellä on näkemisen arvoinen taukopaikka: Vaskikello

Muutama turisti ei varmaan huomannut tätä varoitusta. Sen verran railakkaasti soittivat kelloja

Kenelle kellot soivat?

No tunnustetaan, mekin soitettiin kelloja

Vaskikellon pihassa sijaitseva virstanpylväs oli pysäyttävä. Ei niinkään itse pylväs vaan sen välittämä informaatio. Yhdessä viitassa luki: "Nuorgam 887 km". Nuo numerot iskivät tajuntaani kovaa. Miksu oli pyöräillyt tuon matkan vanhalla, kolmivaihteisella naistenpyörällä seitsemässä päivässä. Huikeaa!
"Nuorgam 887"

Pyöräilysaldo tähän saakka. Voiton puolella ollaan

Kun Miksu pyöräili, minä kävin bongaamassa kirkkoja. Tässä Pihtiputaan kirkko vuodelta 1874

Pihtiputaan keskuskentän laidalla seisoo Niilo Rikulan veistämä keihäänheittäjäpatsas vuodelta 1990. Joku oli jättänyt potkukelkan parkkiin

Saavuimme Hännilänsalmi Campingiin n. 7 tunnin pyöräilyn jälkeen. Ensi näkemältä paikka vaikutti aika retrolta, eikä ensivaikutelma pettänyt. Teltta + 2 henkilöä + sähkötolppa kustansi 22 €.
Hännilänsalmi Camping. Saatiin oma tolppapaikka

Ei ollut tungosta. Kesälomasesonki oli lopullaan

Varasin meille pyykkivuoron ja tiedustelin pyykinpesukoneen lisäksi kuivausrummun käyttöä. "Et sinä tarvitse kuivausrumpua. Voit ripustaa pyykit huoltorakennuksen vieressä olevalle pyykkinarulle", neuvoi respan täti. Luotin hänen neuvoon ja jouduin myöhemmin katumaan, etten pitänyt päätäni.
Illalla kävimme syömässä kiinalaista. Ravintola Ruusu löytyi Viitasaarelta pienen etsimisen jälkeen

Takuuvarmaa evästä, ja paljon!

Täälläkään ei ollut tungosta keskellä viikkoa. Ainoastaan omistajan pieni päiväkerhoikäinen tyttö kävi istumassa meidän pöydässä seurana, kunnes isoveli hätisti hänet pois

Arvostelussa Hännilänsalmi Camping Viitasaari:
Minä: 7/10
+ edullinen, myös sähkö saatavilla telttapaikkaan
+ rauhallinen sijainti
- vanhanaikaiset tilat
- osittain hoitamattoman oloinen, ruohottunut

Miksu: 8/10
+ perustoimiva
+ kivan näköinen respatyttö
- ikään kuin Kaamasella, melko mitäänsanomaton kokonaisuus
- ei veden äärellä*

*itseasiassa ranta oli, jäi vain meiltä huomaamatta

"Olimme pojan kanssa tienpäällä kaksi ja puoli viikkoa. Tuossa ajassa reissasimme Lappiin, kävimme Pohjois-Norjassa ja matkustimme Suomen halki Nuorgamista Helsinkiin. Tuo Nuorgam-Helsinki etappi olikin ikimuistoinen. Poikani pyöräili sen yhdessätoista päivässä vanhalla naisten kolmivaihteisella polkupyörällä. Minä oli mukana huoltomiehenä ja ajoin etapit autolla."

Campingin keittiötilat, ihan ok

Retroa

Jätin pyykit narulle yöksi kuivumaan. Bad mistake.