sunnuntai 16. syyskuuta 2018

Pyörällä halki Suomen 9. päivä: Välipäivä Merihelmessä

Pyöräilijän vapaapäivä
Matkalukemisena Pauli Hanhiniemen elämänkerta. Kertakaikkiaan upea tarinankertoja. Suosittelen
31.07.2018
Välipäivä Camping Merihelmessä alkoi leppoisasti. Heräsimme yhdeksän aikaan ja aamutoimien jälkeen lähdimme ensimmäisen kerran tällä reissulla valmiiden lihapatojen ääreen eli lounaalle Ravintola Merihelmeen.

Ravintola Merihelmi sijaitsee n. 300 metriä Camping alueelta

Camping Merihelmi sijaitsee Pohjanlahden rannalla 4-tien varrella, n. 70 km Oulusta pohjoiseen ja 40 km Kemistä etelään

Voitte uskoa että maistui hyvälle viikon risottokuurin jälkeen

Puhutaan vähän kustannuksista. Ennen tälle reissulle lähtemistä teimme laskelmat, mitä matka tulee maksamaan: bensakulut 400 €, majoitus 340 €, ruoka ja muut kulut 50 € päivä x 16 = 800 €.

Koska Miksu on köyhä (syksyllä aloittava) opiskelija, hän pyysi apua sukulaisilta ja saimmekin polttoainekulut mukavasti katettua. Iso kiitos siitä kaikille lahjoittajille. Majoituskuluissa mentiin halvimmalla mahdollisella tavalla, eli yövyimme leirintäalueilla kahdenhengenteltassa.

Uimarannalle mennessä kävimme tutustumassa lähellä sijaitsevaan Hiljaisuuden paikkaan.

Meri ja uimaranta. Matalaa rantaa pysyi kahlaamaan kymmeniä metrejä niin, että vesi ylettyi vain vyötärön korkeudelle

Ruuan kanssa suunnittelimme, että alkumatka Lapissa pärjätään kuivamuonalla + kaupasta ostetuilla tuoretuotteilla ja vasta puolessa välissä matkaa syömme luonasravintoloissa ja huoltamolla. En siis vitsaillut kun kerroin, että aamu- ja iltapalana oli risottoa. Me todellakin elimme pussirisotolla ja pasta-annoksilla Kuivaniemelle asti.

Ravintola Merihelmen terassi

Takana oli viisi pyöräilypäivää, edessä kuusi. Eräänlainen puolimatkan krouvi siis. Miksulle kertyi pyöräilymatkaa 570 kilometriä, auton matkamittariin 2300 km. Alkupäivien epävarmuus ja onnettomat sattumat jalostuivat päivittäiseksi rutiiniksi, jossa matkaa taitettiin n. 25 km etapeissa ja tauot käytettiin tankkaukseen ja lepoon.

Päivän ainoa retkikohde oli lähellä sijaitseva Simon maankohoumapuisto. Ensin ajoimme harhaan, koska yhdestä risteyksestä puuttui tienviitta. Perillä odotti maankohoumasta kertova infotaulu, jossa esiteltiin rannikon kartta eri vuosisadoilta
Maa kohoaa täällä 9 mm vuodessa. Meri pakenee koko ajan kauemmas ja rannikko muuttaa jatkuvasti muotoaan. Entiset satama-alueet kasvavat metsää ja niittyä. Maankohoumapuisto on hieman mahtipontinen nimitys paikalle, joka käsittää yhden infotaulun ja merenrannan
Seuraavana päivänä jätämme Lapin ja heinäkuun taaksemme. Keskiviikkoon sisältyi dilemma: Nelostiellä Oulusta alaspäin on leirintäalueiden osalta musta aukko. Tiukan googlettelun jälkeen löysin Bed & Breakfast Rosenbergin läheltä Pulkkilaa. Numero ei vastannut mutta saimme hoidettua asian viestittelemällä. Telttapaikka kustansi 5 € yö ja aamupala 7 € per nenä. Kiinni veti.

"Olimme pojan kanssa tienpäällä kaksi ja puoli viikkoa. Tuossa ajassa reissasimme Lappiin, kävimme Pohjois-Norjassa ja matkustimme Suomen halki Nuorgamista Helsinkiin. Tuo Nuorgam-Helsinki etappi olikin ikimuistoinen. Poikani pyöräili sen yhdessätoista päivässä vanhalla naisten kolmivaihteisella polkupyörällä. Minä oli mukana huoltomiehenä ja ajoin etapit autolla."

Ilta ja yö oli tähänastisen reissun lämpimin

Usvan peittämä meri on maaginen näky auringon laskiessa