torstai 8. lokakuuta 2015

Kapuloita rattaisiin



Joku aika sitten meillä Kuopiossa oli kuuma keskustelu siitä, kenen kuuluu laittaa kapula kassahihnalle. Eli kun olet lastannut ostoksesi hihnalle, kenen kuuluu laittaa se kapula sinun ja seuraavan asiakkaan ostosten väliin. Ongelma on toki valtava, joten ratkaisuehdotukseni on seuraava.

Kenen kuuluu laittaa kapula kassahihnalle? Minun. Kun olen kassajonossa ja oma vuoroni lähestyy, minun pitää laittaa kapula hihnalle. Ja mikäli edellä oleva ei ole huomannut/älynnyt/kerennyt/viitsinyt laittaa kapulaa hänen ja minun ostosten väliin, niin myös tässä tapauksessa kapulan kuuluu laittaa minä. Niin yksinkertaista se on.

Minun tulee laittaa kapula hihnalle, avata ovi toiselle, antaa tilaa liikenteessä, auttaa naapuria ostoskassien kanssa rappukäytävässä, kiittää hyvästä palvelusta jne. Ja kun teen näin, voi tapahtua pieni ihme. Joku muukin laittaa sen kapulan hihnalle, avaa minulle oven, antaa tilaa liikenteessä, auttaa ostoskassien kanssa ja kiittää minua hyvästä palvelusta.

Sen sijaan että odottaisin sen jonkun tekevän jotain, teen sen itse. En siksi, että haluaisin huomiota, kiitosta tai kunniaa vaan siksi, että asiat sujuvat helpommin. Tässä elämässä tulee jatkuvasti kapuloita hihnalle ja jos jäämme odottamaan, että joku muu siirtää niitä puolestamme, voimme ihan rauhassa katkeroitua ja valittaa maailman kurjuutta.

Älkää hyvät ihmiset paritelko sen välimerkin kanssa vaan tehkää itse. Ehkä joku päivä näemme lehdessä otsikon joka kysyy: Kuka ehtii laittaa kapulan kassahihnalle ensin?

Tästä puusta saisi veistettyä monta kapulaa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti