Kuopiossa järjestettiin ANTI Festivaalit 1. – 6.9.2015. Kävimme
katsastamassa muutaman esityksen ja olimme ihastuneita, vaikuttuneita, hämmästyneitä, vaivautuneita ja kummastuneita. Mietin pitkään, mitä kirjoitan näkemästäni
vai kirjoitanko mitään. Sitten ajattelin kertoa vain mitä näin, koin ja tunsin.
Mitäpä sitä muutakaan voi.
Perjantaina 4.9 torilla esitettiin australialaisryhmän All
The Queens Men: Fun Run. Pähkinänkuoressaan shortsiasuinen kaveri veti
esityslavalle nostetulla juoksumatolla täysmaratonin 42 kilometriä. Todellista
urheilua ja kulttuuria. Koko juoksun ajan lavan edessä esiintyivät eri
liikuntalajien edustajat tankotanssijoista juniorinyrkkeilijöihin. Välillä
juoksumatolla hölkkäävä Tristan Meecham piti puheenvuoron ja kertoi
maratonjuoksun historiaa:
Feidippides oli
antiikin kreikkalainen sanansaattaja, joka tarinan mukaan teki kaksi kuuluisaa
juoksua vuonna 490 eaa. persialaissotien aikana. Ensimmäisessä juoksussa hän
juoksi 246 kilometrin matkan Ateenasta Spartaan hakemaan apua taisteluun.
Toisella kerralla hän juoksi Marathonista Ateenaan ilmoittamaan kreikkalaisten
saamasta voitosta. Tämän juoksun jälkeen hän kaatui kuolleena maahan.
Aluksi koko esitys vaikutti vain kummalliselle ja hauskalle.
Kuuluttaja piti yleisön ajan tasalla ja kertoi, paljonko matkaa oli
taivallettu. Kun viimeiset kilometrit alkoivat, juoksijaesiintyjä oli selkeästi
hapoilla. Tässä vaiheessa alkoi jännittäminen. Pääseekö kaveri maaliin?
Vaan missä on maali, kun hemmo taivalsi paikallaan ja matto rullasi jalkojen
alla? Ja oliko maalilla tosiasiassa merkitystä? Totta kai oli! Persialaiset
olivat tulossa, ateenalaisia piti varoittaa, koko antiikin Kreikka oli
vaarassa! Hitto, tarinahan imaisi mukaansa! Lopussa videotaulun matkamittari
näytti nollaa ja juoksija astui horjahtaen pois juoksumatolta. Hetken huokaisu,
hörppy nestettä ja lopuksi tuuletukset kuin urheilusankarilla konsanaan. Hauska
ja erikoinen tempaus.
Illalla klo 22.30 menimme Haapaniemenkadun pysäköintitalossa
esitettävään The Powers That Be –esitykseen. Ilta oli jo pimentynyt ja paikalle
saapui paljon ulkomaalaisia opiskelijoita ja muiden esitysten esiintyjiä. Myös
tuo maratoonarihemmo, jolle heitin englanniksi: Great Run. Kaverin mukana ollut nainen kuittasi minulle takaisin: It’s easy for You to say. Totta. Meikäläinen
olisi jäänyt tuollaisen urakan jälkeen kotiin makaamaan.
Parkkihallin edessä meille annettiin ohjeet: Menette teille osoitetulle paikalle, valokuvia
tai videoita ei saa ottaa, esityksen aikana ei saa liikkua, tämä kaikki on
teidän turvallisuutenne vuoksi. Nyt alkoi jänskättämään. Kun seurasimme
ohjaajaa parkkihallin kellariin pelkän taskulampun valossa, alkoi melkein
pelottamaan. Kellarissa oli kolme autoa jotka oli asetettu niin, että autojen
valot valaisivat keskelle jäävän pienen tilan. Kun esitys alkoi, autoradiosta
alkoi kuulua eri radiokanavien ääniä: musiikkia, selostusta, laulua ja uutisia
sekä suomeksi että venäjäksi. Itse taiteilija, Heather Cassils, saapui alasti
autojen valokeilaan. Hätkähdyttävää. Äkkiä hän alkoi taistella näkymätöntä vihollista vastaan.
Ähisi, nyyhki, vääntelehti ja paiskasi itseään maahan ja autojen konepelleille.
Tilanne oli omituinen ja uhkaava. Varoittelut tuntuivat todelliselle, vaikka
kyseessä olikin esitykseen kuuluvan vaaran ja tunnelman luominen.
Olin vaimon kanssa takarivissä, joten ihan kaikkea emme
ihmisrivistön takaa nähneet. Kun katsoin ympärilleni, koko tilanne tuntui kummallisen
ahdistavalta. Siinä me seisoimme pimeässä, mykät katsojat ja todistimme
väkivaltaista tapahtumaa ilmeenkään värähtämättä. Tältäkö tuntuisi katsoa
sivusta, kun joku piestään hengiltä vihamielisen yleisömassan keskellä jossain
levottomassa maailmankolkassa? Pyristelin irti epämiellyttävästä ajatuksesta ja
ajattelin, että tätä esitystä en ihan ymmärtänyt. Mutta kiehtova tuo vartti
pimeässä pakkihallissa oli.
Lauantai-iltana oli vuorossa kävelylenkki Väinölänniemen
urheilustadionille. Klo 21.00 alkoi Jarkko Partasen ohjaama Fields of Glory.
Stadionin katsomossa oli mukavasti porukkaa viilenevästä illasta huolimatta.
Onneksi saimme olla katoksen alla, sillä esityksen puolivälissä alkoi sade joka
kasteli esiintyjät huolella.
Musiikilla ja valaistuksella oli iso rooli esityksessä.
Lopussa esiintyjät kerääntyivät keskelle stadionnurmea, valot himmenivät,
musiikki loppui ja taivaalle ammuttiin yksinäinen ilotulitusraketti. Tyylikäs
lopetus hienolle ja ajatuksia herättävälle esitykselle.
Näiden esitysten jälkeen yritin jotenkin järkeillä
näkemääni. Koetin tulkita, mitä kukin artisti yritti esityksellään sanoa.
Sitten luovutin. Ei näitä esityksiä tarvinnut ymmärtää. Tarvitsi vain pitää
silmät auki ja antaa kuvien, äänien, valojen ja varjojen päästä pään sisälle.
Ja jättää ne sinne muhimaan.
Ehkä onkin virhe yrittää ymmärtää taidetta. Ei taiteella ole
mitään tekemistä järjen kanssa. Järjellä voi ymmärtää maisemamaalausta, joka imitoi
kohdettaan ja on selkeästi kohteensa näköinen eli onnistunut. Järkeillä voi
myös sen, että Picasson maalaukset ovat arvokkaita, koska niistä on maksettu
miljoonia. Mutta ennen mainetta ja kunniaa on tapahtunut jotain, mitä ei voi selittää.
Taitelija on luonut jotain, mikä on koskettanut katsojaa ja saanut aikaan nautintoa. Lähes
hengellisen kokemuksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti