Vuosi sitten erään ulkomaisen ruokatavaraketjun myymälässä
kuulimme ensimmäistä kertaa kuulutuksen: Kassalle
tarvitaan henkilökuntaa, kiitos. Vitsailin vaimolle, että mitäs jos menen
toimistoon ja kysyn että kelpaisinko minä. Kätevä tapa heittää ”rekrytointi-ilmoitus”
kaupan jonossa odottaville ihmisille.
Mutta itse asiassa eihän tuo saattaisi olla hullumpikaan
ajatus. Rakennustyömaan ohi kävellessä tulisi kuulutus: Rännikadun pohjavalussa tarvitaan betoniraudoittajaa, kiitos. Tai lapsia
kouluun viedessä koulun pihamaalla kaikuisi kuulutus: Kuvaamataidon tunnille tarvitaan sijaisopettajaa, kiitos. Tavoittaisikohan
viesti paremmin potentiaalisen työnhakijan?
Ehkä parasta olisi kuitenkin keskittää kuulutukset sinne,
missä ihmiset käyvät. Eli kauppoihin, marketeille ja suuriin yleisötapahtumiin.
Työttömänkin pitää syödä ja missä muualla sitä on paremmin aikaa odottaa ja
kuunnella muiden turinoita kuin kassajonossa. Siispä työkkärin avoimet
työpaikat –nauha pyörimään automarketeille ja kalastelemaan ammattilaisia
kaupan käytäviltä. Tämä idea ei ole patentoitu. Eli saa käyttää,
työkkäri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti