Menetin Uneton Seattlessa –neitsyyteni kuukausi sitten. Tiedän,
aika vanhana. Ja turha siellä on tuhahdella ja huokailla, arvon naiset
(ja muutama mies). Moniko teistä on nähnyt Alfred Hitchcockin
alkuperäisen, mustavalkoisen Psykon? Entäpä Sam Peckinpahin Hurjan joukon? Stanley Kubrickin Kellopeliappelsiinin? Sitähän minäkin.
Kaikki lähti siitä kun vaimo huomasi, että televisiosta tulee Uneton
Seattlessa. Kun kerroin, etten ole nähnyt leffaa aiemmin, päätimme
viettää yleissivistävän kaksituntisen. En ole suuri romanttisten
komedioiden ystävä, joten odotin hampaita vihlovaa imelyyttä ja
kyynelmerta, jonka syytä ei miehen mieli pysty ymmärtämään. Olihan siinä
sitäkin mutta leffa pääsi myös yllättämään positiivisesti huumorillaan.
Eli jaksoin katsoa loppuun asti.
En tiedä, mitä naisen mielessä liikkuu elokuvan aikana mutta miehen
mielenliikkeet tiedän kyllä. Referoin tähän ajatuksiani viihdepläjäyksen
aikana. Tummennettu teksti on kopsattu wikipediasta. Teksti ei sisällä
pelkästään juonipaljastuksia vaan koko varsinaisen juonen, alusta
loppuun.
Sam Baldwin (Hanks) on hiljattain leskeksi jäänyt arkkitehti
ja poikansa Jonahin (Malinger) yksinhuoltajaisä. Hän muuttaa Chicagosta
Seattleen saadakseen helpotusta suruunsa, mutta saa huomata, että vaimon
kuoleman jälkeen elämää ei ole helppo jatkaa eteenpäin.
Heti alussa huomasin, että eihän tämä niin vanha leffa olekaan.
Odotin nimittäin tyylipuhdasta kasarirainaa. 1993 ja Seattle, todella
cool yhdistelmä. Nirvana ja Pearl Jamin keikkailivat klubeissa ja
Seattle sykki grungen pääkaupunkina. Vuosi leffan jälkeen Kurt Cobain
riisti henkensä. Elokuva ei tietenkään sisältänyt mitään näistä vaan
alku meni Hanksin roolihahmon elämäntilanteen valottamisessa. Leskimies
ja poika asuvat yhdessä tavallista isä-poika arkea. Hieman tylsää.
Olisivat käyneet yhdessä Nirvanan keikalla niin olisi saatu alkuun vähän
rähinää.
Jonah seuraa vierestä isänsä yksinäisyyttä, kunnes soittaa
jouluaattona radion psykologiohjelmaan ja kertoo suorassa lähetyksessä
sen juontajalle, että hänen isänsä tarvitsee uuden vaimon.
Onpa nostalgista. Poika soittaa lankapuhelimella radiolähetykseen.
Ihmiset lähettävät kirjeitä. Siis oikeita kirjekirjeitä postitse, ei
mitään sähköpostisälää. Ja kun leffan lopussa poika päättää karata ja
hyppää yksin New Yorkiin lähtevään koneeseen, ei isän auta muu kun ottaa
seuraava lento ja seurata perässä. Ei ollut kännyköitä.
Tuhannet amerikkalaisnaiset kuulevat ohjelman ja kiinnostuvat
sympaattiselta kuulostavasta leskimiehestä, unettomasta Seattlessa.
Naiset ihastuvat ääneen radioissa? Come on! Aika paksua. Siis
oikeasti joku leskimies kertoo radiossa elämästään ja tuhannet naiset
ihastuvat häneen. Pitäkäähän miehet naisistanne kiinni. Muuten voi käydä
niin, että eräänä kauniina aamuna emäntä ilmoittaa parisuhteenne
tulleen tiensä päähän. Hän on aamun työmatkoillaan kuunnellut
autoradiota ja rakastunut toiseen mieheen. Sitten rouva pakkaa kamansa
ja ratsastaa Jaajo Linnonmaan kainalossa auringonlaskuun.
Näiden naisten joukossa on Annie Reed (Ryan), joka on
tahollaan kihloissa mutta ihastuu silti Samiin. Toimittajatyönsä kautta
hän ottaa selville miehen taustoista ja lähettää tälle satojen muiden
naisten tavoin kirjeen.
Elokuvan aikana heräsi pelko ja suoranainen kauhu Samin puolesta, kun
Annie ja Becky (Rosie O’Donnell) keskustelevat Annien mahdollisuudesta
tavata unelmiensa mies. Ei kai tuo Becky aio tunkea mukaan treffeille?
Kaksi naista ensitreffeillä ei ole ensitreffit vaan
työpaikkahaastattelu. Pahimmillaan se menee näin: Sovitaan aika ja
paikka ja tavataan kaikki kolme ihastuttavassa ravintolassa. Samalla kun
mies katsoo ihastustaan syvälle silmiin, tämän kaveri tenttaa uutta
sulhaskokelasta. Juotko? Käytätkö päihteitä? Omistatko asunnon? Asutko
yksin? Missä olet töissä? Vuositulot? Edelliset suhteet? Miksi ne
päättyivät? Lopuksi ystävätär kilauttaa Asiakastieto Oy:n ja tarkistaa
luottotietosi.
Jonah innostuu Anniesta, mutta Sam-isää on vaikeampi taivutella tapaamaan tätä.
Ärsyttävää, miten tuo poika laittaa kapuloita isäukon rattaisiin.
Isällä alkaa olla sutinaa Victorian kanssa, mutta tämähän ei
kymmenvuotiaalle herralle käy. Pitäisi olla se kirjeenvaihtotoveri
Annie. Voi jessus. Sen kerran kun Sam on pääsemässä pukille pitää
jälkikasvun tehdä asia vaikeaksi. Hei Jonah, ei sun isukki ole menossa
naimisiin sen raivostuttavan Victorian kanssa. Iskällä ois vaan tarve
tehdä aikuisten juttuja, kun edellisestä kerrasta on niin pitkä aika.
Samin kohdalla aikaa on kulunut jo niin kauan, että kaveri on kuin
kukissa ja mehiläisissä. Kukan mesi houkuttelee Samia puoleensa mutta
eihän tämä tajua, mitä pitäisi tehdä. Siitepölyä hyvä mies. Siitepölyä.
Monien mutkien ja Jonahin myötävaikutuksen jälkeen pari kuitenkin kohtaa toisensa pilvenpiirtäjän huipulla ja rakastuu.
Mutkia tosiaan. Annien lapatossumies Walter (Bill Pullman) saa
kuulla, että tuleva vaimo on rakastunut virtuaalimieheen. Ja mitä Walter
tekee? Toteaa ravintolassa Annielle, että hän ei halua olla tämän onnen
tiellä. Ottaapa siinä samalla urhoollisesti vastaan Annien palauttaman
sormuksen ja toivottelee tälle hyvää matkaa Empire State huipulle, jonne
Jonah on järjestänyt treffit isälle ja tulevalle äitipuolelle.
Ja nyt stop! Kuvaukset seis! Rajansa kaikella. Siirretäänpä tämä
skenario Kuopioon. Pariskunta istuu Mustassa Lampaassa juhlistamassa
kihlajaisia, kun nainen kertoo miehelle että hän on rakastunut
yksinäiseen leskimieheen ja näillä on treffit Puijontornissa. Miten
tilanne jatkuu? Mies vetää herneet palkoineen sieraimeen, haukkuu
nuorikon ja viskaa sormuksen seinään. Nainen pakenee paikalta, rientää
Puijolle ja tapaa prinssinsä tornin näköalatasanteella. Petetty mies
seuraa raivoa uhkuen perässä ja loppu tulemana jompikumpi äijä tulee
tornista alas ilman hissiä.
Siinäpä muuten idea leffan suomalaiseen versioon. Tarvitaan vielä
nimi. Miten olisi Uneton Uudessakaupungissa? Hereillä Helsingissä? Tai
savolaisittain: Valvoja Varkaudessa? Levoton Leppävirralla? Kukkuja Kuopiossa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti