Puhutaanpa ensin säästä. Ei nimittäin säät ole suosineet
tänä kesänä. Ei ole ilimoja pidellyt. Perjantaina asia oli ajankohtaisempi kuin
koskaan, sillä edessä oli pitkä päivä Kuopiorockissa avoimen taivaan alla.
Säiden armoilla.
Alkuviikosta foreca kertoi, että sadetta piisaa koko
viikolle. Hienoa… Keskiviikkona foreca kertoi, että perjantaina on poutaa.
Hienoa! Torstaiaamuna foreca muutti mieltään ja kertoi, että perjantaina sataa.
Kävimme marketeilla ostamassa kumisaappaat ja sadeviitat. Torstai-iltana
foreca kertoi, että perjantaipäivä on pilvipoutainen mutta klo 18 jälkeen alkaa
sadekuurot. Perjantaina ennen lähtöä katsastimme vielä viime hetken
ennusteet. Foreca kertoi, että koko päivän sataa klo 18 saakka ja sen jälkeen on
pilvipouta. Kahden aikaan ei kuitenkaan satanut, joten teimme kompromissin:
jätimme kumisaappaat kotiin ja pakkasimme sadeviitat reppuun. Näillä mennään.
Kun Happoradio aloitti settinsä
Olette kauniita -inrolla klo 14.30, aurinko paahtoi pilvettömältä
taivaalta. Eihän tämä näin pitänyt mennä! Keikka oli aurinkoinen, sää oli
aurinkoinen eikä aurinkorasvaa tullut tietenkään mukaan. Aurinko meni pilveen
puolen tunnin jälkeen, joten palovammoilta vältyttiin. Aki Tykki orkestereineen
oli hyvässä vedossa ja solisti totesi, että viimeksi he ovat esiintyneet
Kuopiorockissa kymmenen vuotta sitten.
Järjestävä
seura voi ryhdistäytyä tässä asiassa, Aki piikitteli. Paras yhteislaulu
virisi balladista
Puhu äänellä jonka
kuulen. Aki ojensi mikkitelineen yleisöön päin ja antoi meidän hoitaa
ensimmäisen säkeistön. Encorena esitettiin
Pois
Kalliosta ja
Cha Quevara. Ensiksi
mainittu oli kuulemma setin biiseistä ainoa, jonka Happoradio soitti myös
kymmenen vuotta sitten. Ainoa pieni harmin aihe oli, että keikalla ei kuultu
Itä-Suomessa tuulee.
|
Aki Tykki |
|
Happoradio |
|
Kaija K |
Kaija Koon aikana taivas toimi sitten forecan ohjeiden
mukaan ja ripotteli pienen sadekuuron. Minä piilouduin välittömästi sadeviitan
suojaan, mutta vaimo nosti vain hupparin hupun päähänsä ja totesi, että ei tämä
vielä kastele. Eikä muuten kastellutkaan. Juuri ennen Neljää Ruusua sade
lakkasi, joten se siitä forecan ennusteesta. Etanaan ja sammakkomieheenkin voi
luottaa enemmän.
|
Neljä Ruusua |
Neljä ruusua aloitti Esiripulla ja jatkoi sitten uuden levyn
materiaalilla. Keikalla kuultiin mm.
Valopilkku,
Paikallinen Paavi, Sininen Sunnuntai,
Ajelen ja klassikoista
Juppihippipunkkari,
Poplaulajan vapaapäivä ja
Sun täytyy
mennä. Ilkka piti yhden pitkän välispiikin jossa välitti terveisiä
Särkiniemen huoltoasemalta, jossa he olivat heittäneet ilmaiskeikan pari tuntia
aikaisemmin. Encorena bändi soitti
Rakkauden
erämaan ja
Hunningolla.
Kertakaikkisen loistava ja hyväntuulinen setti, jota Ilkka Alanko liidasi
tutuilla rockkukon elkeillä. Ainoa pieni harmin aihe oli, että keikalla ei
kuultu
Valuvaa taivasta. Tuntiin on
mahdoton saada mahtumaan kaikkia hittejä.
|
Lade Laakkonen ja Ilkka Alanko |
|
Rummuissa Kämy Kämäräinen |
Von Hertzen Brothers on ollut minulle tuntematon tapaus. Ne
muutamat biisit, jotka olen kuullut, ovat vaikuttaneet hieman liian progelle
(lue: monimutkaisille) meikäläisen yksinkertaiseen makuun. Mutta jälleen kerran
live oli live ja bändi kuulosti pirun hyvälle paikan päällä. Biiseistä ainoa
tutun kuuloinen oli
Flowers and Rust,
jossa on älyttömän koukuttava kertosäe.
Troublen
synkkä riffi upposi myös heti ensi kuulemalla. Taidan pikkuhiljaa muuttaa mielipidettäni
ja alkaa kuunnella bändiä myös jatkossa. Ainakin livenä.
|
Von Herzen Brothers |
|
Kari Aalto |
Koska Pertti Kurikan Nimipäivät ja Apulanta esiintyivät
osittain samaan aikaan, suunnistimme ensin puistolavalle bongaamaan PKN ja
vartin jälkeen siirryimme stadionlavalle Apulannan aloitukseen. Tuossa
varttitunnissa PKN ehti heittää kymmenkunta tiukkaa punkvääntöä ja paikalla oli
suuri joukko bändin faneja. Solisti Kari Aalto oli liikkeellä hyvällä
huumorilla ja haistatteli valtiovallalle, holhoukselle, yleisölle ja ylipäätään
kaikella
fuck you:t virne
suupielessä. Ja kansa tykkäsi, minä mukaan luettuna.
|
Pertti Kurikan Nimipäivät |
|
Apulanta |
|
Sipe Santapukki, videotaulun välityksellä |
Apulanta oli sitten mittakaavassa ”hieman” isompi show
Pertti Kurikkaan verrattuna. Wirtasen Toni uhkui testosteronia ja Sipe
Santapukki heitti välispiikeissä sarkastisia kommentteja siitä, miten hän ei
nähnyt rumpusetin takaa muuta kuin kaunista järvimaisemaa. Rummut oli laitettu
osittain lavan sivuseinä taakse siten, että Sipe näkyi vain vilaukselta. Keikka
oli yhtä hittiputkea Mitä kuuluu, Anna mulle piiskaa, Viivakoodit, Koneeseen kadonnut, Zombeja! jne. Mukana oli myös Vain
elämää –sarjasta tuttu Wirtasen versio Paula Koivuniemen Sata kesää tuhat yötä –kappaleesta. Toimii kuin goottien
lavatansseissa. Ainoa pieni harmin aihe oli, että keikalla ei kuultu Jumalaa.
|
Santa Cruz |
Klo 22.30 olikin edessä dilemma. Täsmälleen samaan aikaan
rantalavalla esiintyvän Jenni Vartiaisen kanssa oli puistolavan Santa Cruz. Jake sai minut suostuteltua jälkimmäiseen joten teimme jaon: miehet Santa
Cruziin, naiset Jenni Vartiaisen keikalla. En etukäteen tiennyt bändistä muuta
kuin nimen ja että tiedossa on kasarihenkistä tukkaheviä. Ja sitähän se.
Stadilaiset olivat yllättävän kovassa vedossa ja veivät tällaisen vanhan pierun
aikamatkalle takaisin nuoruuden maisemiin jolloin heavy oli ykkösgenre, Eddie Van Halen
ja muut kitarajumalat hallitsivat maailmaa ja miehet meikkasivat enemmän kuin
naiset. Erittäin siistiä ja korvin kuullen taitavaa musisointia. Samaa
kategoriaa kuin kuopiolainen Reckless Love mutta hieman tummemmalla
pohjasävyllä. Tämä(kään) tuttavuus ei jää viimeiseksi, sen verran jykevästi
kaverit tykittivät annetun tunnin. Lauantaina Santa Cruzilla oli tiedossa
keikka Pietarsaaressa Scorpionsin lämppärinä.
Illan pääesiintyjä oli saksalainen Accept. Sarjassamme
bändejä, joita en ole kuunnellut 80-luvun jälkeen. Bändin solistina toimii
nykyään amerikkalainen Mark Tornillo, joka on hypännyt aika suuriin
saappaisiin. Vähän jänskätti, kuinka äijän käy.
|
Mark Tornillo |
Ennen keikkaa kuuntelin youtubesta pari uudempaa biisiä,
etten olisi niin kuutamolla keikan aikana. Niinpä tunnistin avausbiisin
Stampede, joka on ihan mukiinmenevää
kaahausta. Mutta vanhassa vara parempi. Kun 1983 Balls to the Wall –albumin
London Leatherboys tärähti käyntiin,
väkijoukon mylvintä yltyi kovemmaksi kuin kertaakaan aikaisemmin. Sama toistui
kappaleiden
Losers and Winners,
Midnight Mover ja
Fast as a Sharkin aikana. Meikäläiselle
Restless and Wild oli yksi puolentoistatunnin kliimakseista. Biisin
kitarariffi on vain sellainen, että vanhankin sydän nousee kananlihalle.
Encorena kuultiin loistava
Metal Heart,
uudempi
Teutonic Terror ja itseoikeutettuna
loppuna
Balls to the Wall, jonka
kertosäkeellä Accept vaivutti yleisön metalliseen transsiin. Erittäin upea
päätös hyvälle keikalle. Ainoa pieni harmin aihe oli, että Acceptista puuttuu alkuperäinen solisti
Udo.
|
Accept |
Nyt on tullut koettua kaksi rokkia saksalaisella
pääesiintyjällä (
Scorpions 2014 ja Accept 2015), niin ”ei kahta ilman
kolmannetta”. Kaino pyyntö järjestäjille: Miten olisi ensivuonna Rammstein?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti