maanantai 14. huhtikuuta 2014

Käännösheviä



Käännösiskelmät olivat muotia 70 ja 80-luvulla. Tuolloin lähes kaikista kansainvälisistä hiteistä väännettiin enemmän ja usein vähemmän onnistunut käännös ja sitten levyttämään. Näin syntyivät musiikilliset mestariteokset kuten Titanic, Tsingis Khan, Jestas sentään jne.

Jostain syystä käännösiskelmän suosio on hiipunut ja jopa totaalisesti sammunut. Olisiko käännösmusiikin elvyttämiseksi tehtävissä jotain? On! Käännösheville löytyisi taatusti tilausta ja esim. kasarilla vaikuttaneiden liehulettien heavylyriikassa on niin paljon runollisuutta, että ne suorastaan etsivät kääntäjäänsä.

Niinpä ehdotan tässä muutamaa kappaletta ja toivon, että joku ottaa kopin. Hevihelmet ovat kuin ylistys miehen ja naisen väliselle rakkaudelle. Ne odottavat poimijaansa.

Lick it up / Kiss

”En halua odottaa, että tunnet minut paremmin
ollaan vain iloisia yhteisestä ajasta
elämä on herkkua ja on aika maistaa sitä
ei oo mitään syytä maailmassa tuhlata sitä
ei ole rikos hemmoitella itseään

Nuole se pystyyn, nuole se pystyy, oh, se on vain oikein nyt”


Animal / W.A.S.P

”Vaanin ja katson sinua tarkkaan
makaan odottamassa sinua
olen susi lampaitten vaatteissa
nuolen kyljyksiäsi ja maistut hyvälle

Teen mitä haluan sulle
naulaan perseesi arkkiin
lantiotyönnöt ja hiki alkavat pistellä sua
mä panen kuin elukka”

Slide it in / Whitesnake

”Joskus näytät
kuin muukalaiselta minulle
mutta mitä pelejä pelaatkin
näen helposti niiden läpi
Sä etsit rakkautta
vaikka koetat kieltää sen
Mitä laitatkin minun kestämään
kertoo mitä tulen sinulle tekemään

Aion liu'uttaa sen sisään
loppuun asti
liu'uttaa sisään
enkä koskaan lopeta
liu'uttaa sisään
loppuun asti
aion liu'uttaa sisään, liu'uttaa sisään…”

Balls to the wall / Accept

”Jonain päivänä kidutetut nousevat
kapinaan pahaa vastaan
he laittavat sinut juomaan vertasi
ja repivät sinut kappaleiksi

Varo vain kun kirotut
rikkovat kahleensa
et voi pysäyttää heitä
he tulevat hakemaan sinut
ja laittavat sinun
pallit muurille…”


Holiday / Scorpions

”Anna minun viedä sinut kauas pois
sinä tarvitset lomaa
anna minun viedä sinut kauas pois
sinä tarvitset lomaa
Vaihdetaan kylmä päivä aurinkoon
mukavaan menoon ja huviin
anna minun viedä sinut kauas pois
sinä tarvitset lomaa
anna minun viedä sinut kauas pois
sinä tarvitset lomaa
anna minun viedä sinut kauas pois
sinä tarvitset lomaa
Vaihda vaikeudet rakkauteen
missä oletkin
anna minun viedä sinut kauas pois
sinä tarvitset lomaa…”


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti