lauantai 30. toukokuuta 2015

Joko joutui armas aika? Vai suvi suloinen?



Käytiin aamulla koiran kanssa ulkona ja vastaan käveli nuoria ihmisiä puvuissa ja juhlamekoissa. Tosiaan, koulujen päättäjäisethän ne tänään, tuumasin verkkareissa ja virttyneessä t-paidassa. Ihan tuli nostalginen olo ja muistelin, minkälaista se oli itsellä silloin 1900-luvulla.

Muistan vielä hyvin, miten valmistuin ylioppilaaksi ja kuinka muiden valkolakkisten kanssa astelimme ulos opinahjosta ja lähdimme kesän viettoon helteisessä Helsingissä. Tai hetkinen, eihän se Helsingissä ollut. No, joka tapauksessa ysäri oli vasta alussa ja elämä edessä. Valkolakki päässä sitä tunsi, että kaikki on mahdollista. Ja samalla kaikki muuttui ja hieman jännitti. Että mitäs nyt?

Hetkinen. Enhän minä 90-luvulla saanut valkolakkia. Kyllä se tapahtui jo 80-luvulla. Onko siitä jo niin kauan? Enkä minä Helsingissä valmistunut vaan Mikkelissä. Olen syntynyt Helsingissä mutta siitä onkin sitten jo kauemmin aikaa. Kun meikäläinen parkaisi ensimmäisen kerran, The Beatles oli listakärjessä, Kekkonen presidentti ja jenkit sotivat Vietnamissa. Kasarilla listakärjessä oli Dingo, Mauno Koivisto presidenttinä ja Neuvostoliitto soti Afganistanissa. Niin se meni. Muistan hyvin.

Hetkinen. Enhän minä Mikkelissä kirjoittanut. Mikkelissä kävin kopiksen, mutta se tapahtui monta vuotta ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Valmistuin ylioppilaaksi Suonenjoella! No niin, nythän se alkaa palata mieleen. Suonenjoen lukio joskus 80-luvulla, vuosilukua en tarkemmin muista. Suomi oli voittanut jääkiekon maailmanmestaruuden joten sinä keväänä oli mitä juhlia. Me mentiin koko porukalla Kuopion keskustaan valkolakit päässä ja ajelimme karvarallia torin ympäri torvet soiden ja Suomen liput liehuen. Oli se hienoa!

Hetkinen. Suomihan voitti jääkiekon MM-kisat joskus ysärillä. Jokin tässä ei täsmää. Ja koska minä sain valkolakin Suonenjoella, ei juhlia pidetty Kuopiossa. Eli valmistuin ylioppilaaksi paljon ennen tuota ensimmäistä MM-kultaa. Sotken nyt varmaan lakkiaiset siihen, että sain kultaisen kypärän voitettuani kisojen maalikuninkuuden. Tein kymmenen häkkiä ja jokaisessa oli syöttäjänä Jari Kurri. Taisi siinä Teemu Selännekin antaa pari lättyä lapaan.

Hetkinen. En minä sitä kultaista kypärää jääkiekon MM-kisoista saanut. Enhän minä ollut koko joukkueessa. Itse asiassa en osaa edes luistella! Hassu minä. Kultaisen kypärän sain tietenkin lakkiaisissa, koska kirjoitin kuusi ällää. Voitin siis ylioppilaskirjoitusten maalikuninkuuden ja sen kunniaksi sain kultaisen ylioppilaslakin sekä kisojen parhaan pelaajan palkinnon. Muistan vielä, miten rehtorina toiminut Atik Ismail onnitteli minua kädestä pitäen ja totesi, että minua odottaa loistava tulevaisuus asfaltinlevitysalalla. Että minusta tulisi vielä jotain suurta. Ainakin yli satakiloinen.

Hetkinen. Nythän minä horisen ihan omiani. En minä mitään kuutta ällää kirjoittanut. Valmistuin Seinäjoen katsastusasemalta 1983 ja sain katsastuksesta neljät kesärenkaat. Äiti ja isä olivat todella ylpeitä. Jari Litmanen ojensi minulle kisapallon ja potkaisin sen pilkulta maaliin. Oli se hieno hetki. Vaan nyt tämä muistelo saa riittää, askareet kutsuvat. Pitää lähteä laittamaan astia pyykkikoneeseen ja silittää matot. Samalla pitää silittää kauluspaita kuntoon. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka Tarja Haloselta sattuisi tulemaan kutsu sinne linnanjuhliin. Voisiko joku muuten vielä laittaa minulle viestiä, että kirjoittelenko täällä useinkin?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti