Olen tottunut luottamaan suomalaiseen mediaan ja uskonut
sokeasti että kaikki, mistä kirjoitetaan, on faktaa. Nyt kyllä usko horjuu
pahemman kerran. Tosin tässä ”uutisessa” on kyse markkinoinnista, mutta kai
siinäkin pitäisi olla totta ainakin toinen puoli.
Kerroin aikaisemmin Mondeomiehen kuntovinkissä, että auton kanssa on ollut hieman ongelmia. Ongelmat ovat
tällä erää ohi (luojan kiitos ja koputus puuhun) mutta henkiset arvet tuo
keväinen rempparuletti jätti. Nykyisin, kun näen Mondeon maantiellä, tunnen
sanattoman syvää osanottoa ja empatiaa sisällä istuvaa kuljettajaa kohtaan.
Tiedän, mitä kaikkea hän on joutunut läpikäymään. Tai pahimmassa tapauksessa
kaikki on vielä edessä, eikä tuulilasin takaa ohjastava autoilija aavista
mitään tulevasta helvetistä.
Onhan näitä ongelmallisia ajopelejä ollut aikaisemminkin, en
minä sitä sano. Ensimmäinen autoni oli Opel Corsa, jossa ei toiminut
tuulilasinpyyhkijät eikä bensamittari. Aika olennaisia kapistuksia molemmat.
Bensan kanssa toimin niin, että tankatessa nollasin rippimittarin ja ennustin
siitä, koska pitää käydä uudestaan tankilla. Kahdesti ennuste petti ja jouduin
tien poskeen peukalo pystyssä anomaan kyytiä ohi ajavilta. Tuulilasinpyyhkijät
toimivat kuminauhavirityksellä. Kun nauha katkesi, pyyhkijän sulat pysähtyivät
yleensä keskelle näkökenttää. Näin kävi eräänäkin työaamuna ennen kuin ehdin
edes lähteä liikkeelle pihasta. Aamun väsymys, surkea sadesää ja suoraan nenän eteen
pysähtyneet sulat saivat päässäni naksahtamaan ja löin turhautuneena nyrkillä
tuulilasiin. Tuulilasi räsähti iloisesti ja halkesi kolmeen eri ilmansuuntaan.
Seuraavaksi hankittu Honda Civic oli näppärä menopeli.
Olisin ajanut sillä varmaan pidempäänkin, ellei katsastusmies olisi vaatinut
pientä kunnostusta. Auton pohja oli niin laho, ettei katsastuksessa löytynyt
yhtään ruosteetonta kohtaa. Vaihdoin sitten Civicin Opel Kadettiin.
Kadetilla ajelin useamman vuoden, kunnes siihen ilmestyi
omituinen vika. Kun pidemmällä matkalla pysähtyi hetkeksi vaikkapa huoltamolle
ja yritti sitten jatkaa reissua, ei auto pihahtanutkaan. Velipoika opetti
maagisen kikan: Kun konehuoneen puolelle koputteli puukepillä tiettyyn kohtaan,
tilanne korjautui (useimmiten) kuin taikaiskusta ja Kadetti starttasi. Kyseessä
taisi olla solenoidi tai jokin, älä kysy minulta. Minä vain ajan. Jos tämä
taikakoputus ei auttanut, piti ottaa mäkistartti. Kun mäkistarttien tarve
lisääntyi ja ruoste valtasi pellin, vein Opelin vanhojen autojen hautausmaalle.
Kadetin jälkeen kyytinä toimi muutaman vuoden Mitsubishi
Galant. Tuosta nyt ei ole pahemmin pahaa sanaa sanottavana. Olipahan vain vähän
jähmeä ja ryppyinen, mutta niinhän 1980-luvun autot tahtovat olla. Kun luovuin
mitsusta päätin, että vähään aikaan tähän perheeseen ei tule vanhoja autoja. Ja
koska ei ollut varaa uuteen, olimme ilman autoa useamman vuoden. Kunnes puolitoista
vuotta sitten meille tuli Mondeo, eikä sen jälkeen ole ollut enää rahahuolia.
Kaikki rahat menevät autoon.
Palataan sitten tämän vuodatuksen alkuun. Olen saanut mainostajan
kiinni housut kintuissa valehtelusta. En vielä tiedä, miten tähän reagoin. Voi
olla, että nostan kissan pöydälle ja vaadin korjausta Iltalehden artikkeliin.
Juttu on otsikoitu: Historian hiljaisin ja mukavin Mondeo. Ainakin puolet tuosta lauseesta on valetta. Mukavin se saattaa olla, mutta meikäläisen Mondeo oli viime keväänä historian hiljaisin. Ei
nimittäin startatessa kuulunut konepellin alta mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti