sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Nokkahuilistin nousu ja tuho


Ala-asteella jouduin (sananmukaisesti) koulun nokkahuilukerhoon. Harjoituksia taisi olla semmoiset kerran viikossa koulun jälkeen. Inhosin koko touhua.
En muista, montako kertaa kävin harjoituksissa ennen kuin käry kävi. Muistan vain sen tilanteen. Meille oli annettu uuden kappaleen nuotit eteen ja opettajan valinnan mukaan joku joutui aina soittamaan soolona ryhmän edessä. Sillä kertaa oli minun vuoro.

Kun kuulin pyynnön soittaa, menin aivan kipsiin. Hetkeen en tehnyt mitään. Opettaja toisti pyynnön ja katsoi minuun kysyvästi. Viimein puistelin päätäni ja vastasi:
- En minä osaa.
- Miten niin et osaa?
- Minä en osaa nuotteja.

Tämä oli opettajalle aika tyrmistyttävä tieto, koska koko syksyn olimme opetelleet nuotteja samalla kun opettelimme soittamaan. Minuun ne eivät vain uponneet, joten soitin aina korvakuulolta. Kappaleet olivat vielä yksinkertaisia, joten ilman nuottejakin ne oppi kohtalaisen helposti.

Siihen loppui minun nokkahuilistin ura. Jotain enteitä tästä oli tosin ollut jo aikaisemmin. Treenasin myös kotona, koska korvakuulolta soittaminen vaati enemmän harjoittelua kuin jos olisin osannut nuotit. Kerran soitin keittiössä äidille ja veljelleni ja nämä kuuntelivat kiltisti yleisönä. Kappaleen lopuksi pikkuveljeni kuiskasi jotain äidin korvaan. Sain vasta jälkeenpäin kuulla, mikä oli kolme vuotiaan kaverin kommentti esityksestä: 
- Toittaa väälin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti